Waarom transformeren niet zonder coaching kan

In tijden van crisis en schaarste is er bijna geen bedrijf van enige omvang dat er aan ontkomt: een reorganisatie of een andere ingrijpende verandering. Een lang en vaak stroef proces, maar meestal ook onontkoombaar. Hoe kom je als bedrijf door zo’n moeilijke periode heen? Hoe houd je de winkel open tijdens de verbouwing? En waarom zou je in die kwetsbare periode ook nog eens pottenkijkers van buiten binnenhalen? Wat is dan de meerwaarde van een coachingsprogramma? Wat voegt een coach die het bedrijf niet kent eigenlijk toe aan zo’n ingrijpend veranderingsproces?

Wij – bij Bureau LAPOUTRE – gebruiken het woord transformeren. Wij kijken naar de aanwezige kwaliteiten en talenten in uw bedrijf, waardoor het oude wordt omgevormd tot iets nieuws, iets beters. In plaats van verandering die het oude vervangt voor iets nieuws. Verandering roept vaak weerstand op en zorgt het voor onrust. Waar is die verandering eigenlijk voor nodig? Moet het bedrijf wel afslanken, wat betekent dit voor mijn werk, houd ik mijn baan nog wel? Onrust, onzekerheid, angst, wantrouwen. Elke manager die verantwoordelijk is voor een ingrijpende verandering, zal dit herkennen. Vaak wordt de integriteit van die manager ook nog eens in twijfel getrokken. Hij of zij zal wel goed voor zichzelf zorgen, wordt er dan gedacht. Een manager die zelf deel uitmaakt van de verandering en die ook zijn medewerkers moet coachen en begeleiden, het is een bijna onmogelijke opgave.

Bureau LAPOUTRE geeft u drie redenen om een expert van buiten in te schakelen bij een transformatieproces.

  1. Beoordelen en coachen lopen door elkaar wanneer u als management beide rollen vervult. Zoals hiervoor beschreven is die dubbelrol van de manager lastig. Een manager zal doordat hij/zij ook beoordeelt niet effectief kunnen coach. De onafhankelijke coach van buiten is niet bij de beoordeling betrokken en kan daardoor in vrijheid en vertrouwen begeleiden. Zo kan de onafhankelijke coach veel onrust wegnemen door zich alleen op coachen te richten.
  2. Angst en onzekerheid leiden tot demotivatie bij werknemers en kunnen het transformatieproces ernstig frustreren. Voor een goeie coach zijn angsten en onzekerheden van werknemers geen bedreigingen – zoals voor de manager – maar vanzelfsprekende onderdelen van een transformatieproces. Een goeie coach leert de werknemers om te gaan met de nieuwe realiteit op zo’n manier dat ze nieuwe inzichten over zichzelf krijgen en niet bij de pakken gaan neerzitten. Een goeie coach kan werknemers helpen nieuwe uitdagingen te vinden en energie te hervinden.
  3. Transformeren is een vak apart en niet de kerntaak van de verantwoordelijke manager. Goede begeleiding door een coach, een specialist, voorkomt problemen. Een groot transformatieproces is als een mammoettanker die een haven binnenloopt. Zonder een ervaren loods gebeuren er ongelukken met soms grote consequenties. En als er dan nog wat te redden is, zijn er veel ingrijpender maatregelen nodig om de boel weer vlot te trekken.

Wilt u meer weten over de meerwaarde van coaching bij een transformatie, neem dan gerust contact met mij op michel@bureaulapoutre.nl of 06-54626093.

 

 

Recent Posts

Leave a Comment